Ocenianie

Kiedy zapytasz swoje dziecko o to, czego najbardziej boi się w szkole, z pewnością (między innymi) usłyszysz, że złej oceny. Gorąca dyskusja na ten temat trwa w przestrzeni polskiej edukacji, a oceny cyfrowe mają tylu zwolenników, co przeciwników. My nie będziemy nikogo przekonywać o wyższości nauczania bez cyferek, każdy nauczyciel z pewnością sam stara się znaleźć w tej sferze swój złoty środek, wyposażyć w  taki warsztat pracy, który posłuży jak najlepiej uczniowi, ale i prowadzącemu nauczanie nie będzie udręką. No właśnie o ten warsztat nam chodzi 😊, bo najczęściej bywa tak, że choć belferskie jestestwo krzyczy: „Oceny cyfrowe to pomyłka!”, bardzo ciężko wypracować drogę, która pomoże ich uniknąć. Ocena cyfrowa to przecież uświęcony wieloletnią, polską tradycją sposób „wyceny” umiejętności ucznia. No i jakże prosty! Teścik, sprawdzianik, klasówka – potem punkty, przeliczenie na procenty i już mamy ocenę. Ciach, prosto i przyjemnie. A jak ocenić bez tych liczb? Tu niestety (a może stety) trzeba się pochylić nad faktycznymi  umiejętnościami, podstawą programową, kompetenecjami kluczowymi, postępem, indywidualizacją i wieloma elementami, które wpływają na obraz ucznia. Trudno jest. Uciażliwie. Kontrowersyjnie. My jesteśmy po tej stronie bezcyfrowej, dlatego wciąż pracujemy i myślimy nad najlepszymi rozwiązaniami na drodze prowadzącej do naszego celu. Celu , który niektórzy uważają za utopijny (lub zbyt nowatorski, szkodzący itd.). Naszym marzeniem jest po prostu uczeń, który rozumie, po co się uczy. Który chce się uczyć i odczuwa satysfakcję z pokonywania trudności. Który sam, bez rodzica pytającego, na ile napisał (a na ile jego kolega/koleżanka), będzie wiedział, że ma prawo do błędów, bo wszyscy je popełniamy. Który na tych błędach się uczy. Ufff…Trochę emocjonalnie się zrobiło, więc do konkretów. Jeśli chcesz pozbyć się ocen, a nie wiesz, jak to zrobić, podzielimy się naszym warsztatem (choć z pewnością niedoskonałym). Spojrzyj, może coś się Tobie przyda.  Na naszej stronie, w zakładce „OK dokumenty” umieściłyśmy :

  • prezentację o OK ocenianiu dla uczniów i rodziców
  • Przedmiotowe Zasady Oceniania (dość uniwersalne, nieokreślające nachalnie oceniania bez cyfr)
  • karty umiejętności końcowych dla klasy 4. i 6. (na razie, w przygotowaniu pozostałe poziomy).

Prezentacja i PZO będą dla wszystkich jasne, ale co to za karta umiejętności??? Otóż, o nią głównie chodzi 😊To dzięki niej możemy wszyscy – uczeń, rodzic, nauczyciel  –  sprawdzić, czy to zrobiłam/em? Czy pamiętam? Jak bardzo pamiętam? Zresztą, spojrzyjcie. Karty opracowałyśmy w oparciu o podstawę programową i umiejętności kluczowe. Wszystkie materiały można edytować i dostosować do siebie. A może coś nam podpowiecie? Może coś trzeba zmienić? Obrazek motyla jest dla nas symboliczny, z pewnością zrozumiecie, dlaczego…

Belferka Zosia

Podziel się:

Więcej postów

Przepaść

Przepaść. Odczuwamy ją my, kiedy wysilamy się nad „młodzieżowymi słowami roku”. Albo kiedy usiłujemy, rzecz jasna ukradkiem, nadążyć za kciukami torpedującymi smartfona. Albo jak, zupełnie

Oswajamy błędy

Polska błędem stoi. Tak. Boimy się naszych niedoskonałości, wstydzimy potknięć, wypieramy błędy i najchętniej się do nich nie przyznajemy. Mnie też to dotyczy, ale się

Na giełdzie

Jakiś czas temu podejrzałam 🧐 Nieidealną polonistkę, jak urządza dzieciakom giełdę 🤨. Pomysł uznałam za przedni, więc też sobie wymyśliłam zasady i giełdę, bo ja

Debatujmy

Pierwsze koty za płoty 🤪! Debatowaliśmy 😊. To dobry wstęp do nadchodzącego weekendu 🧐. Oskarżony 👉 Strzelec. Okazało się, że niektórzy lubią takie wystąpienia, a