Przepaść.

Odczuwamy ją my, kiedy wysilamy się nad „młodzieżowymi słowami roku”. Albo kiedy usiłujemy, rzecz jasna ukradkiem, nadążyć za kciukami torpedującymi smartfona. Albo jak, zupełnie bez intencji, zajrzymy na TikToka. Albo jak cmokamy nad fenomenem literatury Young Adult. Albo kiedy, po naszym „pokaż mi” nie przyznajemy się, że nie ogarnęliśmy pokazu. Albo gdy widzimy tipsy i kolczyki u chłopaka, a dziewczyna to chłopak.

Przepaść.

A co zrobić z Kochanowskim w obliczu tej przepaści 🙉?

A gdyby tak rzucić na głęboką wodę 🤔? Nie tłumaczyć. Nie wysilać się. Niech szukają, drążą, dochodzą sami, jak tacy mądrzy😅 .

Może tyko uprzedzić, że łatwo nie będzie🤨 .

Tak Kochanowskiego „załatwiam” od lat i zawsze działa.

Najpierw – zarzucić wędkę – czyli załatwić towarzystwo Kolbem 🤭 .

 🧐„Weźcie ze sobą szkoły jakąś gałązkę”

🧐 „Wypijmy herbatę lipową”.

🧐 Co dla mnie jest najważniejsze w życiu? (zadaj takie pytanie na początku)

🧐 Umieść w sali tu i ówdzie archaizmy. Poproś innych przedmiotowców, żeby znienacka użyli tych słów, nie tłumacząc, nie wyjaśniając, ewentualnie odsyłając do polonisty😃. 

I działają. Męczą się, kombinują. Mają dowolność szukania, współpracy, komunikacji, sposobu przedstawienia wniosków.

Tworzą drzewko wartości 🤩. Nagle okazuje się, że te wartości są także ważne dla nich 😮.

Mimo przepaści.

Na koniec pisaliśmy z siódmakami pierwszą rozprawkę, taką prawdziwą, wypasioną.

Jak?

Małymi krokami. Nad wartościami już nie musieli się głowić, bo wisiały na drzewku 🌳.

Po wyposażeniu się w przykładowe zwroty i słownictwo (w sieci jest tego mnóstwo) pisaliśmy najpierw wstęp z tezą. ⛔Zatrzymanie. Czytanie na głos. ✅Poprawianie.

Potem pierwszy argument. ⛔Zatrzymanie. Czytanie na głos. ✅Poprawianie.

Przykład do argumentu. ⛔Zatrzymanie. Czytanie na głos. ✅Poprawianie.

Klamra – wniosek cząstkowy. ⛔Zatrzymanie. Czytanie na głos. ✅Poprawianie.

I tak dalej.

Czy wszyscy chcieli czytać? Nie 🤷‍♀️.

Czy wszyscy napisali? Tak🤩 .

Nawet, jeśli były to inspiracje od innych, kopie wręcz, nieważne. Uczymy się. Nie oceniamy się.

Tak od lat pracuję  rozprawką, zawsze z przepaścią, ciągle działa.

Kolejny rok wykorzystałam pomysł na treny 662 pomysły na lekcje języka polskiego z małymi modyfikacjami.

Dodałam do tego lego-logos, natchnęła mnie Ania KonarzewskaByć nauczycielem.

Na koniec, jak zwykle pigułka lekturowa Polonistki Youtuberki . Pigułki te, z pięknymi rysnotkami, perełkami wręcz, dzieciaki zbierają, tworząc Niezbędnik Ósmoklasisty.

Tak to, skubiąc tu i ówdzie 😅, przerzucam wygodną kładkę przez przepaść, czując wdzięczność 💚.

Czego i wam życzę.

Belferka Zosia

PS Wszystkie moje materiały macie poniżej, smacznego.

KSU do cyklu lekcji

KSU do lekcji z rozprawką

KSU do notatki o autorze

Gra o tren

Fraszki i lego-logos

Opis metody lego-logos