To już… Początek. Czyli po górach wyprodukowanych przez nas papierów nadchodzi TEN moment. Spotykamy się z dzieciakami.
Tradycją pochodzącą z czasów słusznie minionych jest sporządzanie (to właściwe słowo) kontraktów inaczej umowami zwanych. Że jesteśmy punktualni, że się słuchamy, że aktywni jesteśmy też i w ogóle. Jeśli zestaw „przykazań” jest spisany w pozytywach, to jeszcze ewentualnie.
Ale jednak nie. Takie kontrakty też ćwiczyłam. Nie polecam.
Ta lista później gdzieś zawiśnie, potem grzęźnie w otchłani zapomnienia albo jest, zazwyczaj skutecznie, negocjowana przez jedną ze stron i nie jest nią nauczyciel. Nie polecam więc kontraktu.
Stawiam na wartości. Wybierane przez klasę – to ważne. Sprawczość, autonomia, samoświadomość, motywacja 3-0!
Można to zrobić tak 👇
Przy wspólnie wybranych wartościach każdy dodaje swoisty podpis swoje konkretne działanie . Żeby te deklaracje nie uciekły, można je przechować je w słoikach i butelkach , ale też na zwyczajnych kartkach albo na odrysowanych dłoniach lub chmurkach (skrzydłach, gwiazdkach itede.).
Bardzo mi się spodobało „nie przychodzimy chorzy do szkoły” . Choróbska zwykle uderzają zaraz po wrześniu, więc… Szanujmy się 😊.
TU pobierzesz rozsypankę wartości, bo oczywiście taką ściągę warto dać dzieciakom. W puste pola można wpisać propozycje uczniów. Proponuję też sprawdzić, czy wszystkie są oczywiste i zrozumiałe, żeby nas nie zabiła klątwa wiedzy.
Nie znasz pokera kryterialnego? Już spieszę z wyjaśnieniami 👇
Plansze do pokera (zobacz zdjęcie) zawierają 3 pola – w centrum pole pierwszego wyboru (tam znajdą się 2 wartości, które zespół – po negocjacjach, a te bywają gorące – uzna za najważniejsze).
W kolejnym polu mamy drugi wybór – tu znajdzie się 5 wartości, na zasadzie – bardzo ważne, ale nie najważniejsze.
Ostatnie pole przytuli 6 wartości ważnych, które nie zmieściły się na polach poprzednich. Grę w pokera kryterialnego rozpoczyna np. najmłodszy z grupy. Wybiera i umieszcza swoje wartości na polach. Kolejny „gracz” proponuje swoje itd. Oczywiście, wybory będą się różnić. I tu mamy przestrzeń do argumentacji, uzasadniania, przekonywania. Z pewnością są emocje 😊.
Emocji oraz szkolnego życia z wartościami życzę Wam bardzo szczerze i gorąco!
Belferka Zosia