Autumn japanese garden

Oj i ups…mamy jesień… Lubimy ją czy nie, po prostu jest. Obojętnie, lubiana lub nie, może być (o dziwo) okazją do polonistycznych zmagań z czasownikiem. Przy okazji tej lekcji nie tylko powtarzamy czasownik, wprowadzamy aspekt (klasa 6.) lub imiesłowy (klasa 7.), ale też utrwalamy formy zaproszenia, opisu przeżyć i przypominamy kolejność liter w alfabecie (tak, tak, to nie pomyłka, szóstakom i siódmakom w tym względzie często pamięć szwankuje). Po drodze trenujemy pracę z NaCoBeZu i informacją zwrotną, współpracę w grupie, czytanie ze zrozumieniem, no i mamy okazję do rozmowy o naszych jesiennych uczuciach.

Temat lekcji: Przywitajmy jesień czasownikowo (lub jakoś tak)

Cel i NaCoBeZu dla klasy 6. znajdziesz tu 👉 https://okiemipiorembelferki.pl/6-klasa/pod nazwą „NaCoBeZu – aspekt czasownika do lekcji Przywitajmy jesień czasownikowo”

Cel i NaCoBeZu dla klasy 7. znajdziesz tu 👉 https://okiemipiorembelferki.pl/7-klasa/ pod nazwą „NaCoBeZU – imiesłowy”

Przy NaCoBeZu podaję też pytanie kluczowe, od którego można zacząć, ale ja raczej najpierw zacznę od utyskiwania na dzisiejszy dzień…pierwszy dzień jesieni.  Na początku każdej lekcji rozmawiamy – pytam o samopoczucie uczniów, czy mają dobry dzień, czy są wyspani, czy coś stresującego ich czeka lub już było. Zwykle potem pada z tłumu pytanie: „A u pani?” O, to będzie okazja to narzekania 😊 Że to taki okropny dzień, coś kończy, że źle to znoszę… A co? A CO ⁉ No przecież mamy już jesień!  I o tym, choć nie tylko, będzie ta lekcja.

Po podziale na grupy zaczynamy pracę z tekstem, który znajdziesz tu 👉https://okiemipiorembelferki.pl/6-klasa/  pod nazwą „Lekcja Przywitajmy jesień czasownikowo – tekst o jesieni i karta informacji zwrotnej”. Tekst jest przewrotny, zaczyna od smutku 😢 ale na nim nie kończy 😁.

Grupa, która uporała się z IZ dot. tekstu, otrzymuje 5 pierwszych kodów QR. Wszystkie dotyczą wyszukiwania konkretnych czasowników (kategorie gramatyczne!). Umieściłam je tu👉 https://okiemipiorembelferki.pl/6-klasa/ pod nazwą „Lekcja Przywitajmy jesień czasownikowo – kod QR …”.

Po wykonaniu zadania grupy losują ode mnie kolejne, z szyfrem alfabetycznym, które znajdziesz również tu  👉https://okiemipiorembelferki.pl/6-klasa/  pod nazwą „Lekcja Przywitajmy jesień czasownikowo – polecenia dla grup”.

Po zespołowym zredagowaniu zadanej formy, w której uczniowie mają zadanie użyć konkretnych form czasowników, grupy wymieniają się nimi i piszą IZ. W moich materiałach macie jedną, taką samą formę dla wszystkich grup. Można oczywiście przydzielić różne, krótkie formy użytkowe 😊

Na koniec refleksja👁‍🗨,  na przykład dokończenie zdania: „Zapamiętam raz na jesień, że ….”

Z siódmakami oczywiście nie kończymy w ten sposób, w tekst o jesieni podstępnie wplotłam imiesłowy 😊 Ale o nich innym razem…

Belferka Zosia